Paljastunut juoni, toteutettu pahanteko kutsuu skandaalin. Vallankumouksen tai romanttisten pohdintojen hengessä skandaalit herättävät mielikuvia mahdottomasta. Utopiaa tai arkipäivää, miten skandaali voisi paljastaa, mikä on tietämättämme lähellä fantasioitamme? Miten se paljastaa, mihin yhteiskuntamme asettaa rajansa? Jos elämä itsessään on juonittelua odottava skandaali, kuinka asetamme itsemme sen matriisiin? Moraalittomat ja sopimattomat skandaalit ovat tapauksia, joissa fantasia ja nautinto ovat keskiössä. Mutta kenelle skandaalin nautinnot ovat tarkoitettu ja millä hinnalla? Näiden kysymysten avulla Ligia Lewisin uusi juoni tutkii näyttämöä, jossa skandaalit rehottavat.  

A Plot on sana, joka viittaa tarinaan tai narratiiviin, maapalaan tai omaisuuteen sekä yhtä lailla juonitteluun. Kolmiosaisen näytelmän kehykseen sotkeutunut A Plot / A Scandal käsittelee “skandaalin” ja vastarinnan teemoja Hispaniolan saarella ja Karibialla. Ligia Lewis tutkii ​​nautintoja ja niiden kustannuksia kutomalla yhteen joukon historiallisia tapahtumia, poliittisia lakeja ja myyttisiä kertomuksia: John Locken kirjoitukset valkoisen miehen ”luonnollisista oikeuksista” elämään, vapauteen ja omaisuuteen, Jose Aponten vallankumouksellisen juonen, joka käynnisti orjuuden vastaisen kapinan vuonna 1812, sekä Lewisin isoäidin, yhteisön voimahahmon, joka käytti ja kehitti vaihtoehtoisia vastarinnan muotoja kuten Palo-tanssin. A Plot / A Scandal on näkyvyyden ja kätkemisen paikka, joka kutsuu kapinan skandaaliin representaation reunamilla. 

Teos koostuu osista: 
Prelude  
Plot 1: John Locke  
Plot 2: Rebellion  
Intermezzo: John Locke cleans up his mess  
Plot 3: Story of Lolon / fuck up the plot  
Outro: Repair?

Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla A Plot / A Scandal teoksen esittää Vânia Doutel Vaz.  

Ligia Lewis on taiteilija, koreografi ja ohjaaja, jonka tuotanto kattaa näyttämöteoksia, gallerianäyttelyitä ja elokuvia. Hänen teoksiaan leimaavat voimakkaat fyysiset ja emotionaaliset elementit, joissa yhdistyvät komedia ja tragedia, perinteisten kehonäkemysten haastaminen sekä syventyminen historian, muistin ja tuntemattoman teemoihin. Hänen tarkasti määritellyissä koreografisissa maisemissaan liike, puhe ja visuaaliset metaforat luovat tiloja, jotka tuovat mieleen sekä tunnistettavan että arvoituksellisen.  

Lewisin teoksia ovat mm. A Plot / A Scandal (2022), Still Not Still (2021) ja deader than dead (2020). Syksyllä 2023 hänellä oli yksityisnäyttely study now steady CARAssa New Yorkissa, jossa oli esillä hänen samanniminen elokuvansa. Retrospektiivi hänen näyttämötöistään, Complaint, A Lyric, esiteltiin HAU Hebbel am Uferissa Berliinissä vuonna 2023. 

Hänen teoksiaan on esitetty maailmanlaajuisesti teattereissa ja festivaaleilla, mukaan lukien Los Angelesin MOCA, Berliinin HAU Hebbel am Ufer, MCA Chicago, Tate Modern Lontoossa ja Whitney Biennaali. Lewis on saanut saksalaisen teatteripalkinnon Der FAUST (2023) teoksesta A Plot / A Scandal, Tabori-palkinnon (2021) ja Bessie-palkinnon teoksesta minor matter (2017). 

Vânia Doutel Vaz on angolalais-portugalilainen tanssija, joka on kouluttautunut Portugalissa ja esiintynyt arvostetuissa ryhmissä kuten Nederlands Dans Theaterissa ja Cedar Lake Contemporary Balletissa. Vaz tunnetaan myös yhteistyöstään nimekkäiden taiteilijoiden kuten Tânia Carvalhon ja Trajal Harrellin kanssa. Hänen yhteistyönsä Trajal Harrellin kanssa sisältää mm. teokset O Medea ja Maggie the Cat. Vaz on myös ohjannut portugalilaisia teatteriryhmiä sekä luonut omia tuotantojaan. Hän on saanut tunnustusta yhtenä sadasta vaikutusvaltaisimmasta mustasta henkilöstä portugalinkielisessä maailmassa. Hän on aktiivinen jäsen Black Arts’ Unionissa (UNA), mikä osoittaa hänen sitoutumisensa taiteelliseen huippuosaamiseen ja vaikuttamistyöhön.