Cherish Menzon inspiraatio teokseen JEZEBEL tulee 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun hip hop musiikkivideoissa esiintyneistä naismalleista, joita kutsuttiin nimellä ´Video Vixen´.  Nämä viettelevät ja äärimmäisen seksualisoidut naiset, jotka tunnetaan myös nimityksillä ’hip hop honeys’ tai ’video girls’ vaikuttivat merkittävästi hip hopin estetiikkaan. Videoiden samanlaisena toistuva naiskuva vahvisti erityisesti mustiin naisiin kohdistuvia negatiivisia stereotypioita. Vaikka kyseisiä naismalleja pidettiin vahvoina ja voimaantuneina heidän seksuaalisuudestaan, olivat he myös ankaran kritiikin kohteina. Usein he tulivat leimatuksi Jezebeleinä, jolla viitataan raamatulliseen viettelijättäreen ja mustan naisen arkkityyppiin.

Ennen YouTube aikakautta – kun MTV vielä tarkoitti Music Television – olivat Video Vixen -mallit keskeisessä roolissa miesartistien suosiossa. Nykyään he edustavat paljon muutakin kuin esineellistettyä ’ride or die’ mallia miesvaltaisessa kulttuurissa.

Jezebel vastustaa muiden määrittelemäksi tulemista. Hän navigoi hip hop -kulttuurin läpi, etsien tapoja ottaa haltuun omaa imagoaan. Pystyykö Jezebel hajottamaan mustiin ’hip hop honey’ naisiin yhdistetyt ristiriitaiset stereotypiat? Uhkauksen ja viettelyksen rajamailla Menzon JEZEBEL pakottaa meidän miettimään, kuinka ajattelemme stereotypioista. Tämä kiehtova soolo pohtii räjähtävällä voimalla, kuinka yhteiskuntamme leimaa, fetisoi ja tekee näkymättömäksi tietyt kehot.

Cherish Menzo

Tanssija ja koreografi Cherish Menzo on voimakkaalla, kontrolloidulla ja vastaansanomattomalla fyysisellä läsnäolollaan silmiinpistävä. Hän valmistui 2013 Amsterdamin Taideyliopistosta (urbaani nykytanssi) ja on sen jälkeen esiintynyt seuraavien koreografien töissä: Eszter Salamon, Akram Khan, Leo Lerus, Hanzel Nezza, Olivier Dubois, Benjamin Kahn, Lisbeth Gruwez, Jan Martens ja Nicole Beutler. Tanssijana ja esiintyjänä toimimisen rinnalla hän on vuodesta 2016 alkaen luonut omia teoksiaan. Menzo kyseenalaistaa ilmeisiä normeja ja luo todellisuuksia, joissa musta keho on pääroolissa. JEZEBEL (2019) on taiteilijan ensimmäinen sooloteos, ja se on palkittu Amsterdam Fringe sekä International Bursary palkinnoilla.