Voiko kehosta tulla hypoteettinen galaksi, täydellä kiihtyvyydellä, nestemäinen tähtihirviö, kuolematon?

Teoksessaan DARKMATTER Cherish Menzo ja hänen lavakumppaninsa Camilo Mejía Cortés etsivät tapoja irrottaa kehonsa tavasta, joilla ne nähdään ja koetaan päivittäistodellisuudessa. He luovat katseensa ylös taivaalle, pimeään aineeseen ja mustiin aukkoihin, jotka kohtaavat ja törmäävät toisiinsa synnyttäen uuden (afro)futuristisen ja arvoituksellisen ruumiin. Yhdessä he asettavat kehonsa osaksi monitahoista keskustelua ja samalla sen yläpuolelle. DARKMATTER haluaa päästä eroon ennakkoluuloisista tavoista, joilla katsomme kehoja ja tarinoita niiden takana.

Koska Menzo haluaa tuoda monenlaisia ääniä teokseensa, kokoaa hän jokaisessa esityskaupungissa Distorted Rap Choir -ryhmän, johon hän kutsuu henkilöitä afrikkalaisesta diasporasta. Ryhmä äänittää rap-hymnin, jonka lopputulos muodostuu osaksi esitystä. Kerrostamalla erilaisia paikallisia Distorted Rap Choir -äänityksiä kuoron äänimäärä kasvaa kiertueen aikana.

Kuten edellisessä projektissaan JEZEBEL, joka esitettiin Liikkeellä marraskuussa -festivaalin ohjelmistossa vuonna 2022, Menzo venyttää liikekieltään lisäämällä siihen hiphop-maailmasta ammentavan Chopped and Screwed -remixtekniikan, jossa musiikin tempoa on hidastettu jyrkästi. Ajan käsitettä venyttämällä musiikin rekisteri muuttuu ja esiintyvä keho muodostaa uusia merkitystasoja.

DARKMATTER järjestelee ihmisyyden atomeita uudelleen, etsien vaihtoehtoisia muotoja ja tapoja kehon katsomiselle ja sen liittämiselle ulkomaailmaan.

 

Cherish Menzo tunnetaan vaikuttavasta ja tarkasta fyysisestä läsnäolostaan sekä tanssijana että koreografina. Hän valmistui Amsterdamin taideyliopistosta vuonna 2013 (urbaani nykytanssi) ja on siitä lähtien tehnyt yhteistyötä taiteilijoiden, kuten Eszter Salamonin, Akram Khanin, Leo Lerusin, Hanzel Nezzan, Olivier Duboisin, Benjamin Kahnin, Lisbeth Gruwezin, Jan Martensin ja Nicole Beutlerin kanssa. Esiintyjäuransa lisäksi Menzo on luonut omia teoksiaan vuodesta 2016 lähtien.

Menzo haastaa yhteiskunnallisia normeja ja rakentaa vaihtoehtoisia maailmoja, joissa musta keho on keskiössä. Hänen ensimmäinen sooloteoksensa, JEZEBEL, sai ensiesityksensä vuonna 2019 ja se palkittiin sekä Amsterdam Fringe että International Bursary palkinnolla.

Cherish Menzo on yksi tanssijärjestö GRIP:n neljästä taiteellisesta johtajasta yhdessä Femke Gyselinckin, Jan Martensin ja Steve Michelin kanssa.

Camilo Mejía Cortés varttui Calissa, Kolumbiassa, ja muutti Espanjaan 14-vuotiaana. Hän on opiskellut tanssia Barcelonassa sekä Salzburgin SEAD-koulussa.

Hän on osallistunut useisiin tuotantoihin, kuten Bodhi Projectin ja Cecilia Bengolean Sound of the Trap sekä L’incoronazione di Poppea, jonka ohjasi Jan Lauwers. Lauwers kutsui hänet myöhemmin Needcompanyyn, jossa hän esiintyi teoksissa War and Turpentine, Isabella’s Room, All the good ja PIE (Probabilities of Independent Events). Toukokuusta 2022 lähtien Cortés on kiertänyt kansainvälisesti teoksen D̶A̶R̶K̶MATTER kanssa.

Tällä hetkellä Cortés työstää henkilökohtaista projektia, joka tutkii salsamusiikin vaikutusta hänen taiteelliseen diskurssiinsa. Hän perehtyy tämän genren taiteellisiin, sosiopoliittisiin ja henkisiin puoliin osallistuakseen afrikkalaisen diasporan kokemusten arkistoon.