Marlene Monteiro Freitas luo teoksessaan Bacchae – prelude to a purge polyfonisen näyttämöelämyksen, joka saa inspiraationsa Euripideen teksteistä yhdistäen niitä groteskeihin, karnevalistisiin elementteihin, jotka luovat yhdessä hirviömäisen ja riemukkaan kokonaisuuden. 

Euripideen teksteissä houreet, irrationaalisuudet, hysteria ja hulluus johtavat illuusioista sokeuteen ja sokeudesta ilmestyksiin. Tragedioissa esiintyy rinnakkain raivokkuus ja halu rauhaan, julmuus ja pyrkimys tyyneen elämään.  Vastakkaisten voimien yhteentörmäykset, runnellut ruumiit ja uskomusten koettelut luovat maailman, joka on täynnä moniselitteisyyttä ja ihmeitä. Musiikin, tanssin ja mysteerin kautta Bacchae – prelude to a purge johdattaa yleisön kuin nuorallakävelijät myyttien maailman intensiiviselle langalle. 

Marlene Monteiro Freitas (Kap Verde, 1979), on opiskellut tanssia Brysselissä (P.A.R.T.S.) ja Lissabonissa. Hän on työskennellyt lukuisten koreografien, kuten Loïc Touzén, Emmanuelle Huynhin, Tânia Carvalhon ja Boris Charmatzin kanssa. Hänen teoksissaan yhdistyvät avoimuus, hybridismi, epäpuhtaus ja intensiivisyys.  

Hänen teoksiaan ovat muun muassa RI-TE (2022; Israel Galvánin kanssa), ÔSS (2022; Dançando coma Diferença), esitys Idiota ja näyttely X AND (2022; perustuen Alex Silvan maalaukseen), Pierrot Lunaire ( 2021; Klangforum Wienin ja Ingo Metzmacherin kanssa), Mal-Embriaguez Divina (2020), installaatio Cattivo (2019), Canine Jaunâtre 3 (2018; Batshevalle), Bacchae-Prelude to a Purge (2017), Jaguar (2015), Of Ivory and Flesh-Statues also suffer (2014), Paradise-Private Collection (2012), (M)imosa (2011; Trajal Harrellin, François Chaignaudin ja Cecilia Bengolean kanssa), Guintche (2010), A Seriedade do Animal (2009) , Uns e Outros (2008), A Improbabilidade da Certeza (2006), Larvar (2006) ja Primeira Impressão (2005).  

Vuonna 2015 hän perusti Lissabonissa P.OR.K tuotantoyhtiön, joka on siitä lähtien tuottanut hänen töitään. Vuonna 2017 Jaguar palkittiin SPA-palkinnolla koreografiasta, jonka johdosta Kap Verden hallitus palkitsi hänet tunnustuksella kulttuurisaavutuksesta. Vuonna 2018 hänet palkittiin Venetsian biennaalin Hopeisella leijonalla. Vuonna 2020 Bacchae-Prelude to a Purge palkittiin Barcelonan Les Prémis de la Critica d’Arts Escèniquesin parhaan kansainvälisen esityksen palkinnolla, vuonna 2022 hän sai Chanel Next -palkinnon ja Evensin taidepalkinnon. Vuodesta 2020 lähtien hän on kuratoinut projektia (un)common ground, joka käsittelee Israelin ja Palestiinan taiteellista ja kulttuurista konfliktia.