Figuring Age tuo esiin kolme ikääntyvää tanssijaa Budapestistä, iältään 90–101-vuotiaita. Teos koostuu kestollisesta esityksestä ja videoinstallaatiosta, jotka nähdään samanaikaisesti vierekkäisissä tiloissa.

Vuonna 2015 koreografi ja esiintyjä Boglárka Börcsök sai tilaisuuden tavata joukon iäkkäitä tanssijoita Budapestissa. Hän halusi työskennellä muutaman kanssa syvemmin, mutta tiesi että heidän ikänsä tekisi näyttämöteoksen tekemisen mahdottomaksi. Niinpä Börcsök toteutti yhdessä elokuvantekijä Andreas Bolmin kanssa dokumenttielokuvan The Art of Movement, jossa unkarilaisen modernin tanssin edelläkävijät Irén Preisich, Éva E. Kovács ja Ágnes Roboz esiintyvät. Elokuvanteon aikana Börcsökin rooli vaihteli keskustelukumppanista tanssinopiskelijaan, kun hän herätteli ikääntyneiden tanssijoiden kehoja ja muistoja eloon. Editointivaiheessa Börcsök ja Bolm katselivat ja tutkivat kolmen naisen eleitä, liikkeitä ja tarinoita, uudestaan ja uudestaan. Irén, Éva ja Ágnes asettuivat Börcsökin kehoon kuin aaveet. Ikääntyvä keho ei sisällä vain yhtä kehoa, vaan koostuu eri aikojen, muistojen ja kokemusten kerroksista kehossa. Kolmen ikääntyneen tanssijan kehollistaminen on jatkuva muutoksen ja joksikin tulemisen tila. Figuring Age-teoksessa Börcsök kutoo ikääntyneiden tanssijoiden tarinat ja muistot päivittäisiin eleisiin, asentoihin ja tanssiliikkeisiin, ja samalla jäljittää kuinka nämä kolme naista ovat muuttaneet elämäänsä ja tanssiharjoitteluaan selviytyäkseen 1900-luvun sosiopoliittisista muutoksista. Heidän kehojensa hitaus ja hauras raskaus vaativat erilaista huomiota, ja luovat katsojille tilaa uudelleenajatella suhdettaan ikääntymiseen ja kuolemaan.

Kaksikanavaisessa videoinstallaatiossa nähdään ikääntyneet tanssijat omissa kodeissaan. Heidän huoneidensa hiljaisuudesta, täynnä henkilökohtaisia esineitä ja muistoja, tulee skenografinen tausta heidän dynaamisille esiintymisilleen.

Boglárka Börcsök

Esiintyvä taiteilija ja koreografi Boglárka Börcsök on kiinnostunut siitä, miten muisti ja historia ovat asettuneet eleisiin ja liikkeisiin, ja miten tämä vaikuttaa kehoon ja sen representaatioihin. Hänen työnsä pohjautuu henkilökohtaisiin kohtaamisiin, historiantutkimukseen sekä havainnoinnin praktiikkaan. Hän käyttää usein ääntä, ilmeitä ja tarkkaa kehollistamista. Hän on työskennellyt tanssijana ja esiintyjänä lukuisten taiteilijoiden kanssa, kuten Ligia Lewis, Kate McIntosh, Joachim Koester, Tino Sehgal ja Eszter Salamon. Salamonin kanssa hän on työskennellyt MONUMENT-sarjan useassa projektissa. Börcsök kehittelee parhaillaan uusia teoksia elokuvantekijä Andreas Bolmin kanssa. The Art of Movement(2020) oli heidän ensimmäinen yhteistyönsä. Elokuva sai ensi-iltansa koronapandemian aikaan verkossa Pact Zollvereinin, Tanzquartier Wienin ja MMpraxisin isännöimänä, ja se kutsuttiin myös Budapestin kansainväliselle dokumenttifestivaalille.

Andreas Bolm

Elokuvantekijä, äänisuunnittelija ja tuottaja Andreas Bolm asuu ja työskentelee Saksassa, Unkarissa ja Ranskassa. Hänen elokuvansa tarkastelevat dokumentin ja fiktion välistä hienovaraista rajaa, ja niissä ihmiset esiintyvät omissa sosiaalisessa ja perheympäristöissään. Teoksia Ròzsa (2000), The Sleepers (2003), Jab(2006), All The Children But One (2008) ja School Files (2012) on esitetty monilla festivaaleilla ympäri maailmaa. Jabaesitettiin Cannesin elokuvajuhlilla 2006 ja palkittiin parhaana dokumenttina Zinebi-festivaalilla Bilbaossa. Vuonna 2009 Andreas osallistui Cinefondation Residence Festival de Cannesiin. Hänen ensimmäinen täyspitkä elokuvansa The Revenantsesitettiin vuonna 2013 Berliinin elokuvajuhlien Perspektive deutsches Kino -ohjelmassa sekä New Yorkin MoMA:ssa. Vuonna 2014 Andreas kutsuttiin kuuden kuukauden taiteilijaresidenssiin Akademie Schloss Solitudessa Stuttgartissa, missä hän valmisti toisen kokoillan elokuvansa Le Juge (2016).