Tämän vuoden ohjelmisto mutkittelee erilaisten aiheiden, muotojen ja tilojen välillä. Ohjelmisto pohtii poliittisesti ja runollisesti maailmaamme, tapaamme olla yhdessä ja muodostaa yhteisöjä, sekä sen rinnalla suhdettamme kasveihin, joiden kanssa jaamme tämän maailman. Musiikki, tekstit ja tarinat ovat kuin liima eri teosten välillä – täyttäen tyhjät välit.

Työstäessäni tämän vuoden ohjelmistoa, valitsin osittain ironisen, leikkisän sekä hauskan otsikon: ”big shots”. Leikiskelin ajatuksella, että kutsuisin vain suuren kokoluokan teoksia ja tämän myötä heräsi kysymys: mitä suuren kokoluokan teoksella tarkoitetaan tänä päivänä? En viittaa isoihin, tunnettuihin nimiin vaan taiteilijoihin, jotka uskaltavat näinä epävarmoina aikoina luoda teoksia. Teoksia, jotka saattavat näyttäytyä pieninä, mutta joiden sitoutumisessa ja työskentelyn tavoissa on suuruutta. Koreografeja, jotka ottavat tilaa, asettavat etusijalle aiheet ja tavat tuottaa, jotka ovat uskaliaita, tärkeitä sekä erityisiä. Jotka ulottautuvat pitkälle muodollaan, konseptillaan, toteutuksellaan sekä sitoutumisellaan.

Katsellessani valmista ohjelmistoa tulee mieleeni toinenkin otsikko: polttavat tai tärkeät aiheet. Kun muistelen kaikkia käymiäni keskusteluja, näkemiäni esityksiä ja harjoituksia, minulle nousee vahva tunne, että nämä kutsutut teokset eivät tee kompromisseja, ne polttelevat taiteilijoiden sormenpäissä eri tavoin, ja toivottavasti inspiroivat teitä yhtä paljon kuin minua.

Kuinka valita, on aina keskeinen kysymys. Kuinka minä valitsen mitä teoksia Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla esitetään ja minkälaisia reittejä te valitsette ohjelmistosta, mitä teoksia te tulette katsomaan.

Teen valintani usein samalla hetkellä, kun näen esityksen. Valintani perustuvat sisältöihin ja tunnelmaan, siihen mitä teos minussa herättää. Millaisia kehoja ja sukupolvia näen lavalla. Millaisia tarinoita kerrotaan ja etenkin, kuka kertoo? Toisena mietin kontekstia – Helsinkiä. Pyrin kuvittelemaan, kuinka teos, jonka haluaisin esittää, otettaisiin vastaan Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla.

Tapa, jolla valitset katsoa ohjelmistoa, tulee olemaan sinun omasi. Tulet rakentamaan oman festivaalikokemuksesi sen mukaan, mitä valitset. Salainen toiveeni tietenkin on, että näet koko ohjelmiston. Varaat aikaa tämän vuoden matkalle, tämän vuoden kokemukselle, tämän vuoden ohjelmistolle. Jäät meidän ja taiteilijoiden kanssa nauttimaan keittoa esityksen jälkeen. Kuuntelet ja keskustelet vierailevien taiteilijoiden kanssa päivittäin toistuvissa Soup Talks -keskustelutilaisuuksissa.

Kysymys on vain sinun ajastasi, sillä lippukäytäntömme mahdollistaa nähdä paljon. Festivaalipassimme tuo esiin yhden suurimmista huolistamme, lippujen hinnan pitämisen kohtuullisina, jotta kaikilla olisi niihin varaa.

Millaisia valintasi tulevat olemaan? Millaisin reitein kuljet festivaalin läpi? Olen utelias.

Pidä silmät auki ohjelmistojulkaisuun 15.9.

Kerstin Schroth, yhdessä Liikkeellä marraskuussa -tiimin kanssa