Filippiiniläisillä eroottisilla klubeilla ja baareilla on oma tanssilajinsa, erityislaatuinen ilmiö: machotanssijat, jotka esiintyvät niin miehille kuin naisille. Tämä taloudellisesti motivoitunut viettelytanssi perustuu erityiseen liikekieleen ja vahvaan fyysisyyteen. Teoksessa Macho Dancer filippiiniläinen tanssija-koreografi Eisa Jocson asettaa itsensä machotanssijan rooliin ja ehdottaa versiota, joka rikkoo sukupuolirooleja ja haastaa näkemyksiämme seksuaalisuudesta. Yksin lavalla Jocson kehollistaa tälle tanssille tyypillistä jännitteistä liikekieltä 1980 ja 1990-lukujen nostalgisen musiikin tahtiin. Ensi-iltansa vuonna 2013 saanut Macho Dancer on osa kolmiosaista teosten sarjaa, joka tutkii tanssivan kehon erotisointia sekä sen sosioekonomisia ulottuvuuksia. Teossarjan puitteissa Jocson on tutkinut myös tankotanssia (Death of the Pole Dancer, 2011) sekä filippiinilästen klubi-isäntien työtä Japanissa (Host, 2015). Jocson vieraili edellisen kerran Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla vuonna 2018 teoksella Princess, joka käsitteli tunnetyön kehollistumista sekä rodullisten ja sukupuoli-identiteettien rakentumista.

Eisa Jocson

Eisa Jocson on filippiiniläinen nykytanssija ja koreografi. Jocsonin tausta on klassisessa baletissa sekä kuvataiteessa ja hänen työnsä keskittyvät tutkimaan kehon liikekielten sosioekonomisten olosuhteiden rajapintoja. Jocsonin työt tuovat esille filippiiniläisen näkökulman kautta kehopolitiikkaa palvelu- sekä viihdealoilla. Hän on kiertänyt useita merkittäviä nykytanssifestivaaleja soolotöillään ja ja teossarjallaan Happyland, jossa hän tarkastelee onnellisuuden performanssia ja fantasiatuotantoa osana globaalia viihdeteollisuutta. Macho Dancerille on myönnetty arvostettu Zürcher Theater Spektakel ZKB-palkinto vuonna 2013.