
Muurahaiskeskusteluja-ilta on osa koreografi Sanna Kekäläisen johtamaa yhteistyöprojektia Conversations with Ants, jonka ensimmäinen vaihe toteutui Portugalissa syyskuussa 2025. Teoskonseptin keskiössä on vierailijuuden käsite. Paikalliset esiintyjät vierailevat teoksessa ja jatkavat esitystapahtumaa omilla presentaatioillaan. Marraskuun illassa Helsingissä nähdään Kekäläisen Muurahaiskeskusteluja ja sen jälkeen projektin paikallisen vierailijan koreografi Heli Keskikallion Ordinary Matters. Kekäläinen työskentelee yhdessä kirjailija Kari Hukkilan kanssa päämääränä vyyhtiyttää muurahaisten työn ja toiminnan periaatteet antroposeenin aiheeseen.
Muurahaiskeskusteluja on Kekäläinen&Companyn, Teatro Moscan ja Leirena Teatron (Portugali) ja Colectivo Glovon (Espanja) pitkäkestoinen yhteistyöprojekti, jonka läpileikkaava teema on muurahaiset. Projekti toteutetaan kansainvälisesti Portugalissa, Suomessa ja Espanjassa, jossa Kekäläinen työskentelee projektissa vierailevien paikallisten taiteilijioiden kanssa. Paikalliset taiteilijat tuovat kukin oman panoksensa projektiin. Helsingissä paikallinen vierailija on K&C:n residenssitaiteilija Heli Keskikallio.
Sanna Kekäläinen: Muurahaiskeskusteluja
Muurahaiset ovat ihmisille eräänlainen biologinen ja globaali kaksoisolento: vain muurahaiset ja ihmiset ovat levinneet kaikkialle maapallolle lukuun ottamatta pohjoista ja eteläistä napa-aluetta.
On myös esitetty spekulatiivisia arvioita siitä, että kaikkien ihmisten yhteenlaskettu paino ja kaikkien muurahaisten yhteenlaskettu paino ovat lähellä toisiaan.
Muurahaisilla ja ihmisillä on kuitenkin yksi merkittävä ero: jos kaikki ihmiset yhtäkkiä katoaisivat maapallolta, kestäisi pitkään ennen kuin biosfääri elpyisi ihmisten sille aiheuttamista tuhoista. Jos muurahaiset katoaisivat biosfääristä, se muuttuisi nopeassa tahdissa asumiskelvottomaksi.
Teos rakentuu kahdesta osasta:
- Encyclopedia of movement:
Työskentelyn lähtökohtana on ollut tieteellinen tieto muurahaisista sekä omat mielikuvat ja muistot muurahaisista. Työskentelyn menetelmä on ollut muuntaa runoudesta ja henkilökohtaisesta muistista peräisin olevia käsitteitä fyysisiksi käsitteiksi. Työssä on ollut apua myös joistakin runouden formaaleista rakenteista kuten 1200-luvulla kehitetystä sestiinasta, jossa tietynlainen numeroin ilmaistavissa oleva liike (rivi riviltä, stanzasta stanzaan) jatkuu loputtomiin ja joka kuin luonnostaan vertautuu muurahaisten polkuihin ja liikkeisiin.
Käsitteellistämisessä ja fyysistämisessä liike on ollut keskeinen elementti materiaalisten elementtien ohella, samoin tietyt merkitystä rakentavat tekijät kuten keskitetty taakka, askeleet, polut, paikka, keskihakuinen pyrkimys sekä päätökset. Kokonaisuuden rakentuminen koostuu säännöistä, mutta edellyttää joka hetki uusia paikallisia päätöksiä.
- My dream is made of facts:
Teksti tavoittelee ”dialogia” jonkin sellaisen kanssa, joka ei kuule meitä eikä vastaa meille mutta on läsnä ja välttämätöntä olemassaolollemme. Ihmiset tietävät muurahaisista tuskin mitään, yleinen arvio on, että noin puolet eri muurahaislajeista on yhä löytämättä, ja noin 16 000 tunnetusta lajista vain noin viittäkymmentä on enemmän tai vähemmän tutkittu.
Silti sekin vähä mitä muurahaisista tiedetään, kertoo asioista, jotka menevät mielikuvituksen tuolle puolen – kuten muurahaisten karjatalous ja sienten viljely tai suurenmoinen arkkitehtuuri ja työn organisointi.
Näin dialogi, yhtä välttämätön kuin mahdoton, on pikemmin vuoropuhelua meidän oman muistimme, omien oletustemme, tulevaisuutemme ja olemassaolon perusehtojen kanssa, mutta muurahaisten kautta kiertäen.
Heli Keskikallio: Ordinary Matters
Koreografi Heli Keskikallio työskentelee Kekäläinen&Companyn residenssissä arjen materiaalisuuksista ammentavan esityksen Ordinary Matters parissa. Esitys rakentuu pitkässä prosessissa sarjana esitysversioita, joita esitetään erilaisissa paikoissa ja tilanteissa vuosien 2025 ja 2026 aikana. Työskentelyssään Keskikallio lähestyy arkista kokemusmaailmaa eräänlaisena aistisena ja mielikuviksellisena avautumana, havainnoiden monimutkaisia ja usein näkymättömiä suhteita, joita meillä on lähiympäristömme materioihin. Esiintyjinä mukana on Keskikallion lisäksi kokoelma arkisia, kotoa tuotuja esineitä, joihin hänellä on henkilökohtainen suhde. Ordinary Matters tuo esiin arjen poeettisuutta sekä arkikokemuksen sisällä asuvaa tuttuuden ja vierauden tunnetta. Esitys kysyy, miten muodostumme jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivien asioiden ja esineiden kanssa.
Ilta on osa Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä -ohjelmaa Liikkeellä marraskuussa -festivaalin kehyksessä.
Koreografi Sanna Kekäläinen asettaa katseen alle jännitteen, eron, joka on ruumiillisen ja abstraktin välillä. Tämä ero on kertautunut hänen töissään muina, samankaltaisina erilaisuuksina: julkisen ja yksityisen välillä, spektaakkelin ja intiimin. Hän on myös nostanut työssään esille näyttämön ongelman: tiedostaen näyttämön paradoksaalisen luonteen, hän on kehittänyt kaksi metodia, joita kutsuu nimillä ’private stage’ ja ’open score’. Radikaaleissa näyttämöteoksissaan Sanna Kekäläinen on murtanut perinteisiä katsomisen tapoja ja tuonut intohimoisesti esiin keskeisiä eksistentiaalisia kysymyksiä. Feminismin, sukupuolen politiikan ja psykoanalyysin, sekä keholla kirjoittamisen lähtökohdista Kekäläinen on luonut tapoja linkittää ruumiissa koetut yksityiset kokemukset osaksi laajempia sosiaalisia yhteyksiä. Hänet tunnetaan sisällöllisesti vahvoista teoksistaan, jotka kommentoivat terävästi ajankohtaisia aiheita. Kekäläisen teosten teemat ovat käsitelleet sukupuolen moninaisuutta, häpeää, globaalia eriarvoisuutta ja yhteisön asenteita mielenterveysongelmiin. Hän on syventynyt tutkimaan maapallon huolestuttavaa tilaa ja ihmisen tilannetta ekokatasrofin aikakaudella. Hänen teoksiaan on sekä Suomessa että ympäri maailmaa luonnehdittu rohkeiksi, ajatuksia herättäviksi ja tinkimättömän korkealaatuisiksi.
”Kekäläisen näyttämö on ladattu haavoittavalla, älyllisellä dynamiitilla. Sen räjähdysvoima osoittaa kapitalismin julmuuteen, spektaakkeliyhteiskunnan perversioihin, sukupuolikuriin tai toiseuttaviin suhteisiin – erityisesti silloin, kun ’toinen’ on henkilö itse. Kekäläinen syyllistyy valtavirran spektaakkelikuvaston paloitteluun, sen räjäyttämiseen niin, että kuvaston alla – kehossa itsessään – piilevä hiljainen ja viaton tieto voidaan paljastaa.” Riikka Laakso: The Naked Stage of Sanna Kekäläinen
Heli Keskikallio on helsinkiläinen koreografi, tanssija ja opettaja. Hän työskentelee esitystaiteen, tanssin ja monimateriaalisen ruumiillisen ajattelun parissa, toteuttaa esityksiä ja esityksellisiä tapahtumia, kuratoi, fasilitoi ja järjestää taiteellisia kohtaamisia, kirjoittaa ruumiista, tanssista sekä taiteellisen työn rakenteista eri konteksteissa.
Taiteellisessa työssään Keskikallio on kiinnostunut ruumiillisen ajattelun prosesseista ja erilaisista rekistereistä. Hänelle taiteen tekeminen on tapa harjoittaa ekologista sensitiivisyyttä ja spekulatiivista somatiikkaa, joita hän lähestyy aistikkuuden, lihallisuuden ja ruumiillisten olentojen ekstrakielisen ilmaisun kautta. Hän haluaa kultivoida aistimellisia tietämisen tapoja ja ruumiillista ajattelua maailmaan, jonka hän tuntee olevan järjen, järkeilyn ja algoritmien lävistämä.
Kari Hukkila on kirjailija, jonka työssä Euroopan kollektiivinen muisti ja henkilökohtaiset kokemukset kietoutuvat toisiinsa oppineella mutta syvässä tunnesisällössään helposti lähestyttävällä tavalla. Hän aloitti draamatekstien kirjoittamisen 1980-luvun postdramaattisen teatterin puitteissa ja on sittemmin kirjoittanut useita kymmeniä tekstejä teatterille ja esitystaiteelle. Hänen esseensä kattavat laajan kirjon aiheita eri taidemuodoista henkilökohtaisiin kokemuksiin, henkilöhistoriaan liittyville esseille on ominaista kirjallisten ja filosofisten teemojen yhteys algerialaisiin maahanmuuttajiin Ranskassa. Hänen esikoisromaaninsa Tuhat ja yksi ilmestyi 2016 Teokselta. Englanninkielinen käännös ilmestyi New Yorkissa Contra Mundumilta 2023 ja saksankielinen käännös on tulossa Droschlilta 2026. Romaani on ensimmäinen kirjallinen teos, joka liittyy hänen pitkäaikaiseen työhönsä muurahaisten parissa. Hän on pyrkinyt löytämään kirjallisia ja formaaleja appropriaatioita kirjoittamiseen muurahaisten työstä, polunmuodostuksesta, muurahaisyhdyskunnan organisaatiosta, kommunikaatiosta, rakentamistyöstä ja päätöksenteosta tehtävien ja resurssien ohjautumisessa. Hän on esitellyt muurahaispoetiikkaansa Pariisissa (La Maison de la Poésie) ja New Yorkissa (Contra Mundum). Tällä hetkellä hän työskentelee romaanin parissa, jonka Teos julkaisee 2026.
Paikka
Kaapelitahdas, K&C Tila, Tallberginkatu 1 C, 00810 Helsinki
Ajankohta
8.11.2025 18.30
9.11.2025 16.00
12.11.2025 19.00
14.11.2025 19.00
Soup Talk: Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä 16.11. klo 13.00
@Eskus
Liput
15 € / 25 €
Kesto: n. 1h 30min
Konsepti, ohjaus, tila, koreografia ja esitys: Sanna Kekäläinen
Teksti: Kari Hukkila
Ääni: Anonyymi taltiointi Afrikan mantereelta, jonka teosta varten ovat käsitelleet Sanna Kekäläinen ja Heli Keskikallio.
Vierailija, vierailuosan konsepti, koreografia ja esitys: Heli Keskikallio
Yhteistyökumppanit: Teatro Mosca (pääyhteistyökumppani), Leirena Teatro ja Colectivo Glovo
Tuotanto: K&C Kekäläinen&Company
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Helsingin kaupunki. Sanna Kekäläisen työskentelyä projektissa tukee Alfred Kordelinin säätiö 2025–2026. Heli Keskikallion työskentelyä tukee Taiteen edistämiskeskus.
Kuva: Alex Gosbau