Mitä tarkoittaa olla tekemisissä sellaisen henkilön kanssa, jonka perusolosuhteet ovat täysin erilaiset kuin omasi? 

SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP on herkkä kosketusten tanssi, jolla Lucy Wilke ja Paweł Duduś juhlistavat ystävyyttään. Kim_Twiddlen luoman eklektisen äänimaiseman säestyksellä he syventyvät attribuutioiden analyysiin. Patjojen keskellä esiintyjät kohtaavat toisensa uteliailla ja tuomitsemattomilla eleillä, jotka purkavat toisen ihmisen kohtaamiseen liittyviä jännitteitä ja ristiriitoja. 

Teoksen seitsemässä luvussa he haastavat yhteiskunnallisia normeja ja purkavat samalla omia fyysisyyden rajojaan. Wilke, joka on syntynyt spinaalisen lihasatrofian kanssa, nähdään usein vammaisena, kun taas Duduś on queer-tanssija, jolla on loisteliaasti haljennutta kynsilakkaa. Yhdessä he paljastavat itsensä julkiselle katseelle, torjuen tirkistelyä horjuttamattomalla intiimiydellä.  

Leikkisästi haastamalla normatiivisen katseen dikotomioita – kuten mies/nainen, saalistaja/uhri, aktiivinen/passiivinen – he sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi, uhmaten riippuvuuden ja uhriuden narratiiveja. Tämä persoonallisuuksien cocktail tarjoaa katsojalle välähdyksen utopiasta – näyn ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta, joka perustuu aidolle kohtaamiselle asettaen etusijalle hellyyden ja rehellisyyden. 

 

Lucy Wilke on taiteilija, joka toimii laajasti eri luovilla aloilla: laulajana, näyttelijänä, tanssijana, kirjoittajana ja ohjaajana. Hän on käsikirjoittajana toteuttanut menestyksekkäästi lyhytelokuvia ja näytelmiä. Wilke on saanut koulutuksensa tunnetussa International München Art Labissa ja tekee laajoja kiertueita Saksassa bändinsä BLIND AND LAME kanssa. 

Vuonna 2020 Wilke yhdisti voimansa Paweł Duduśin kanssa teoksessa SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP. Teos esitettiin Schwere Reiterissä ja Münchner Kammerspielessä, ja se palkittiin arvostetulla DER FAUST -palkinnolla vuoden parhaana tanssiesityksenä. Palkinto toi heille myös kutsun Berliner Theatertreffeniin. Syksystä 2020 lähtien Wilke on ollut arvostetun Münchner Kammerspielen -kollektiivin jäsen. 

Paweł Duduś eli PÁW MÈOW eli CHILL syntyi aurinkoisena päivänä elokuussa 1989 Puolassa. Chill identifioituu ei-binaariseen queer-identiteettiin ja hänen taiteellinen ilmaisunsa perustuu tanssin, teatterin ja performanssitaiteen monipuolisiin kokemuksiin. Chill on kasvattanut yhteiskuntapoliittista tietoisuuttaan ja ajatteluaan asumalla ja työskentelemällä laajalti eri paikoissa, josta peräisin olevat kokemukset muokkaavat edelleen hänen taiteellisia pyrkimyksiään.  

Hänen työssään keskeistä on seksuaalisen ilmaisun ja identiteetin välinen korrelaatio. Keinojen etsiminen irrottautumisesta rajoittavista sosiaalisista normeista ja halu laajentaa leikkisää ihmisten välistä vuorovaikutusta intiimissä ympäristössä. Viime vuosina Chill on tutkinut rakkauttaan kasvitieteeseen ja keskittynyt intiimien suhteiden kehittämiseen omiin huonekasveihinsa. Vuonna 2021 Pawel sai taideharjoittelun tutkimusapurahan tutkiakseen kasvien afrodisiakeja. Meneillään oleva tutkimus keskittyy löytämään työkaluja ja kehoon perustuvia käytäntöjä, jotka tukevat kasveille suuremman herkkyyden kehittymistä ja edistävät yhteyden palauttamista kasvimaailmaan. Pàw Méow on myös eroottinen kasvitanssija.

Vuodesta 2020 Paweł Duduś on ollut perustajana Melanie Bonajon ideaan pohjautuvalle “SKINSHIP – a touch based place for kinship” -tilalle. Taiteellinen ja aktivistinen turvalliseen tila on paikka queer-, trans-, ei-binaarisille, intersukupuolisille, agender/gender fluid ja femme-kehoille. Hän tarjoaa työpajoja läheisyydestä, kosketuksesta, suostumuksesta ja eroottisesta ruumiillistumisesta. Vuosina 2020–2022 Paweł työskenteli Biennale Arte 2022 tilattuun Melanie Bonajon elokuvan “When the body said Yes” kehittämisen parissa.

Kim Ramona Ranalter eli Kim_Twiddle on monipuolinen taiteilija, joka yhdistelee työssään erilaisia taiteen muotoja, materiaaleja ja teknisiä taitoja sekä fyysisissä että virtuaalisissa tiloissa. Hän tekee yhteistyötä erilaisten artistien ja yhtyeiden kanssa yhdistäen teatteria, musiikkia, performanssia, live-esityksiä ja DJ*-toimintaa monipuolisissa projekteissa. Queer-feministisen kollektiivin Kollektiv WUT e.V.:n perustajajäsenenä Kim identifioi itsensä ei-binaariksi ja järjestää kollektiivissa voimaannuttavia tapahtumia samalla rakentaen verkostoja koulutusta ja poliittisia interventioita varten. Hän on taustaltaan opettaja, musiikillisen ohjauksen assistentti ja studioteknikko. Kim on työskennellyt eri ohjaajien ja yhtyeiden kanssa tuotannoissa kaikkialla Baijerissa, kuten teoksissa Leck mich Faust ja Serata No°1. Hän on erikoistuneet elektronisen musiikin sävellykseen ja äänisuunnitteluun. Kim luo monipuolisia äänimaisemia 2000-luvun alun analogisilla laitteilla multimediainstallaatioihin ja nykyteatterin tuotantoihin ammentaen inspiraatiota erilaisista musiikin genreistä.