Soup Talks on sarja keskusteluja ja kohtaamisia festivaalin taiteilijoiden kanssa. Keskustelusarja kulkee festivaalin läpi tuoden ihmisiä yhteen. Toivotamme teidät tervetulleiksi suuren pöydän ympärille, lämpimän keiton äärelle. Kutsumme yleisön osallistumaan, kuuntelemaan, esittämään kysymyksiä, keskustelemaan. Jokaisen keskustelun moderoi yksi paikallinen taiteilija. 

3.11.2023 
Teos Bacchae – prelude to a purge
Vieras: Marlene Monteiro Freitas
Moderoija: Elina Pirinen

4.11.2023 
Teos Poet in my – my life as Fabou
Vieraat: Ella Skoikka & työryhmä
Moderoija: Masi Tiitta

5.11.2023
Teos Data Ocean Theatre/Tragedy and the Goddexxes  
Vieras: Vincent Roumagnac
Moderoija: Sara Grotenfelt

6.11.2023
Teos MIKE 
Vieras: Dana Michel
Moderoija: Marika Peura

7.11.2023
Teos Save the last dance for me 
Vieras: Giovanfrancesco Giannini
Moderoija: Nina Vurdelja

8.11.2023 HUOM! @ Goethe-Institut
Teos SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP 
Vieraat: Lucy Wilke, Paweł Duduś & Kim Ramona Ranalter
Moderoijat: Riina Hannuksela & Aku Meriläinen

9.11.2023 
Teos HORDE 
Vieraat: Solveig Styve Holte, Amie Mbye & Sofia Charifi
Moderoija: Samuli Emery

10.11.2023 
Teos Submission Submission
Vieras: Bryana Fritz
Moderoija: Simo Kellokumpu

11.11.2023 
Teos Venus
Vieras: Janina Rajakangas & Mea Holappa
Moderoija: Joel Teixeira Neves

12.11.2023  
Teos DARKMATTER
Vieraat: Cherish Menzo & Camilo Mejía Cortés
Moderoija: Edit Williams

20.12.2023 @ Eläintarhan huvila
Taiteilija, koreografi ja esiintyjä Lin Dan Life Long Burning -residenssi Uferstudios Berliinissä
Soup Talkissa Lin Dan kanssa keskustelee Laura Pietiläinen

Elina Pirinen

Pohjois-Karjalassa syntynyt Elina Pirinen asuu Helsingissä ja Kalliojärven rannalla miehensä, tyttärensä, Venäjänsinisen kuningatarkissan ja nuoren lapin porokoiran kanssa. Hänen taiteellisuutensa ja käytäntönsä kietoutuvat koreografiaan, tanssiin, musiikin tekemiseen, kokeelliseen kirjoittamiseen, pedagogiikkaan ja psykodynaamiseen feminismiin. Hän rakastaa työskentelyä live-lavalla sekä äänitteiden ja sanoitusten/runouden kanssa. Pirinen ajattelee luodessaan eläviä ja kuolevia ruumiita ja niiden omituisia tiloja. Hän on tutkinut intohimoisesti alitajunnan rekistereitä, vakavimpia ensisijaisia kiintymyksiä ja niiden kautta älykkyyttä rakentaen psyykkistä, feminististä, transgressiivista ja romanttista sisäistä ja ulkoista miljöötä. Hän etsii lohdutuksen energiaa, toivoa ja yhteyttä yleisöön. Hänen teoksensa ovat kiertäneet ympäri maailmaa. Pirinen työskentelee säännöllisesti vierailevana pedagogina Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa, Tampereen yliopiston Teatteritaiteen koulutusohjelmassa, Zodiak – Uuden tanssin keskuksessa, monitaiteisessa kesäakatemiassa Sukset Ristiin Susirajalla ja Musiikki- ja Teatteriakatemiassa Vilnassa. Lavastamisen ohella hän tekee taide-rock-musiikkia ja vapaaehtoistyötä eläinsuojelun parissa.

Masi Tiitta

Masi Tiitta työskentelee koreografina, ohjaajana, dramaturgina ja esiintyjänä, ja toimii erilaisissa työryhmissä uuden tanssin ja nykyesityksen aloilla. Hänen teoksiaan on esitetty tanssin ja esitystaiteen näyttämöillä sekä kuvataiteen tiloissa, mm. Helsingin Kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämöllä, Baltic Circle –festivaalilla, Nykytaidetila Kutomolla ja Zodiak – Uuden tanssin keskuksessa.

Sara Grotenfelt

Sara Grotenfelt on esitystaiteilija, esiintyjä ja koreografi. Viime aikoina Saran teokset ovat keskittyneet esitystilanteen sosiaalisten ja esteettisten konventioiden purkamiseen ja uudelleenjäsentämiseen. Saran teoksia on esitetty mm. Helsingin kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämöllä, Hangö teaterträfffestivaalilla, Zodiak Stagella ja Helsingin Taidehallissa. Esiintyjänä hän on työskennellyt mm. WAUHAUS-kollektiivin, Sari Palmgrenin, Anna-Sofia Nylundin ja Blaue Fraun teoksissa. Lisäksi hän on tanssikoulu Tanssivintin johtajiston jäsen ja opettaa säännöllisesti tanssia ja koreografiaa. Sara on valmistunut Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun koreografian maisteriohjelmasta 2022 ja Kööpenhaminan DASPA:sta 2019.  

Marika Peura

Marika Peura on helsinkiläinen koreografi ja tanssija. Hän työskentelee monialaisesti tanssin, nykyesityksen ja kaupallisten tuotantojen parissa. Peura valmistui Helsingin Taideyliopistosta vuonna 2020. Hänen tanssitausta on katu– ja klubitansseissa. Peura työskentelee ruumiin kokemuksellisuudesta nousevien emotionaalisten, poeettisten ja poliittisten kysymysten parissa. Viimeisimmässä teoksessaan hän työskenteli tanssivan ruumiin intimiteetin; sen aistillisten, emotionaalisten, seksuaalisten ja sosiaalisten energioiden parissa klubi-/rave-tanssin ja –kulttuurin sekä nykykoreografian risteyksessä. Tulevassa työssään hän tarkastelee ja uudelleen kuvittelee intimiteetin kysymystä suhteessaan äitiinsä.

Nina Vurdelja

Nina Vurdelja on suomalainen performanssitutkija ja kulttuurityöntekijä, joka toimii eri tieteenaloilla ja maantieteellisillä alueilla. Hänen mielenkiinnon kohteitaan ovat inhimilliset aistilliset kohtaamiset ja yhdessä olemisen ekologiat. Hän on tohtorikandidaatti Tampereen yliopiston Viestinnän, median ja esittävien taiteiden tohtorikoulussa liikkuen kulttuurin, taiteen ja filosofian kohtaamispaikoissa.

Riina Hannuksela

Riina Hannuksela on tohtorikoulutettava Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa Taideyliopistossa Helsingissä. Väitöskirjassaan hän tutkii, miten voisimme laajentaa käsitystämme tanssista ja tanssijuudesta tavoilla, jotka mahdollistaisi aiempaa moninaisemman representaation tanssin näyttämöillä. Ennen väitöstutkimustaan hän työskenteli yli kymmenen vuoden ajan tanssin parissa esiintyjänä, ohjaajana ja opettajana. Hän on erityisen kiinnostunut yhteisötanssista tapana harjoitella sallivaa ja mukaanottavaa yhteiseloa muiden kanssa. Hän on perustanut Tanssiryhmä Ihanat  vuonna 2024. Ryhmään kuuluu tanssijoita, jotka yhteiskunnallisesti on määritelty kehitysvammaisiksi. Työskentely on tanssijalähtöistä, jolloin Riinan roolina on fasilitoida tanssijoiden omaehtoisia taiteellisia prosesseja.  Ryhmän viimeisin ponnistus on tanssielokuvatrilogia Z-sukupolvi (ohj. Kati Kallio), joka ensiesitettiin aiemmin tänä vuonna. Elokuvat kiertävät tällä hetkellä tanssielokuvafestivaaleja Suomessa ja ulkomailla. Viime vuosina hän on toiminut myös taiteilija-tutkijana ELLA – Embodied Language Learning through the Arts (2021-2024) -tutkimushankkeessa (rahoittajana Koneen Säätiö). Hän toimii myös Yhteisö tanssii -yhdistyksen puheenjohtaja ja on kysytty luennoitsija ja kouluttaja taiteen saavutettavuuteen ja inkluusioon liittyvissä kysymyksissä. 

Aku Meriläinen

Aku Meriläinen on mediataiteilija ja väitöskirjatutkija, joka kehittää normeja haastavia käytänteitä digitaalisia teknologioita ja esittäviä taiteita yhdistävissä teoksissa. 
Tällä hetkellä hän on kiinnostunut taiteellisen prosessin ja uusien teknologioiden mahdollisuuksista tunnistaa syrjiviä kulttuurisia piirteitä rampanäkökulmasta. 

Samuli Emery

Samuli on mielestään jyväskyläläislähtöinen suomalais-brittiläinen queer taiteentekijä, jolla on kimurantti, mutta liikuttavan obsessiivinen suhde tanssiin. Samuli väsää esityksellisiä tilanteita, kutsuu ihmisiä yhteen mullistavien ja voimaannuttavien tilojen äärelle sekä harjoittelee rakkaudellista kehon asuttamista. Samuli haaveilee nykytanssitaiteen porvarillisuuden raunioitumisesta ja samalla janoaa riemullisia, eeppisiä, pähkähulluja jaettuja elämän tuntuja. 

Vuonna 2019 hän valmistui tanssitaiteilijan ammattiin Itävallan SEAD-akatemiasta, pääaineenaan koreografia. Opiskeluaikanaan Samuli pääsi esiintymään lukuisten tunnettujen koreografien esim. Wim Vandekeybusin, Julyen Hamiltonin ja Milan Tomasikin teoksissa sekä vaihto-opiskelemaan New Yorkin yliopistoon Tisch School of The Artsiin. Tämän lisäksi hän on syventynyt useiden afroamerikkalaisten katu- ja klubitanssien sekä Ballroom-kulttuurin liikkeellisiin ja sosiaalisiin perinteisiin. 

Samuli on työskennellyt kansainvälisesti ja laaja-alaisesti, esimerkiksi Meg Stuartin, Jerome Belin, Imre & Marne Van Opstalin, Cjristian Winklerin River Linin, Jill Crovisierin, Gloria Höcknerin, Barnaby Boothin ja Ceren Oranin produktioissa sekä Suomen tunnetuimpien artistien, kuten Jenni Vartiaisen, Isac Elliotin, Elastisen, Saara Aallon, Apulannan, Jari Sillanpään ja Club for Fiven kanssa. Hän on saanut useita palkintoja ja stipendejä saavutuksistaan esiintyjänä ja koreografina kotimaan lisäksi Saksassa, Puolassa, Virossa ja Italiassa. Samuli toimii myös opettajan rooleissa Teatterikorkeakoulun, Helsinki Dance Companyn ja Tanssille ry:n lisäksi ympäri Suomea sekä Eurooppaa. 

Simo Kellokumpu

Simo Kellokumpu on koreografi, esiintyjä, tutkija ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssijantaiteen MA-koulutusohjelman lehtori. Hän on toteuttanut vuosina 2013-2019 tohtorintutkintoon johtaneen taiteellisen tutkimusprojektin Choreography as Reading Practice Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa Tutkessa, ja on työskennellyt väitöstutkimuksen jälkeisen taiteellisen tutkimusprojektin xeno/exo/astrochoreoreadings parissa vuosina 2020-2022. Kellokummun monitaiteellinen työ tarkastelee ruumiillisuuden ja materiaalisuuden välisiä koreografisia suhteita avaruuskulttuurin, hyperlukemisen, spekulatiivisen fiktion ja paikkasidonnaisuuden yhteenkietoutumissa. 

Joel Teixeira Neves

Ohjaaja ja esitystaiteilija Joel Teixeira Neves (TeM) työskentelee esitystaiteen, teatterin ja tanssin kentällä. Teixeira Nevesin taiteellisessa työssä korostuvat paikkasidonnaisuus sekä esityshetken ja yleisön välinen suora kanssakäyminen.

Edit Williams

Edit Williams on guinealais-suomalainen opiskelija, joka viimeistelee kandidaatin tutkintoa Teatterikorkeakoulun ruotisinkielisellä näyttelijäntyön linjalla. Williams on ollut aktiivisesti mukana erilaisissa teatteriproduktioissa sekä akatemian sisällä että sen ulkopuolella. Projektit ovat sisältäneet useita kieliä, kuten ruotsia, suomea ja englantia. Kandidaatin tutkinto-ohjelman jälkeen hän jatkaa näyttelijäntyön opintoja maisterintutkintoon ja toivoo voivansa käyttää taitojaan luodakseen ja/tai osallistuakseen mielekkäisiin tuotantoihin, jotka sisältävät tärkeitä näkökulmia alan BIPOC-yhteisöltä, taiteellisia vaikutteita ja poliittisia näkemyksiä. Hän haluaa myös kannustaa muita BIPOC-yhteisön jäseniä, erityisesti nuorempia sukupolvia, ottamaan tilaa huoneissa, joita ei ole suunniteltu heille, erityisesti teatteri- ja elokuvateollisuudessa.

Lin Da

Lin Da (aka Lin Martikainen) on helsinkiläinen taiteilija, koreografi ja esiintyjä, jonka työskentely keskittyy elämän ekologioiden havainnointiin, kosketukseen ja keskeneräisyyden kanssa olemiseen. Lin tutkii olevaisten välisiä suhteita sekä heidän läheisyyksiään ihmiskehojen ja enemmän-kuin-ihmisten vuorovaikuttumisissa erilaisissa konteksteissa. Hänen teoksensa toteutuvat monin eri muodoin installaatioista tanssiesityksiin ja audioteoksesta veistoksiin. Töitä yhdistävänä kudelmana toimii koreografinen ajattelua.

Lin työskentelee itsenäisesti ja yhteistyössä eri alojen taiteilijoiden kanssa. Hänen prosessilähtöinen työskentelynsä hyödyntää laajasti erilaisia tekniikoita ja lähestymistapoja ja pyrkii luomaan taidetta, joka laventaa ja määrittelee uudelleen koreografisen kehyksen rajoja muun muassa äänen, liikkuvan kuvan, installaation, esitysten ja tapahtumien muodossa. Linin teosten tapahtumapaikat ja kontekstit ovat moninaisia: niitä on ollut esillä ja esitetty yksityisasunnoissa, julkisissa kaupunkitiloissa, gallerioissa ja näyttämötiloissa. Hänen uusin projektinsa Aukeama – Opening space (2023) risteää tanssin, kuvataiteen ja esitysitaiteen kanssa. Teos toteutettiin yhdessä vapaaehtoisten kanssa ja se sisälsi muun muassa koreografisen installaation ja Napapiiri – Navel Circle -tanssiesityksen. Vapaaehtoiset olivat vastanneet avoimeen kutsukirjeeseen, jossa toivotettiin queer-ihmiset tervetulleiksi hakemaan mukaan napaa, kosketusta ja liikettä tarkastelevan opinnäytetyöprojektin luomiseen. Lin on jatkanut työskentelyä ruumiin aukeamien kanssa ja keskittänyt sen tekemistä LGBTQIA+ -ihmisten kanssa toimimiseen turvallisemman tilan -kontekstissa, jotta semiotiikka ja somatiikka voisivat kukkia, pölyttää ja transformoitua.

Laura Pietiläinen

Laura Pietiläisen matka Teatterikorkeakoulun koreografiopinnoista vuodesta 2005 alkaen on liikkunut aluksi surrealistisista näyttämöteoksista katsojien henkilökohtaisiin kohtaamisiin, pimeyteen, aistiesitysten tekemiseen, skenografisiin lähtökohtiin, katsojien kuljetuksiin liikkuvissa lavasteissa ja kaupunkiluonnossa, Toisiin tiloihin, taiteen tutkimukseen ja estetiikan opintoihin, itsensä irti riuhtaisuun toisista ajattelijoista ja kollektiivisista kuplista, oopperateoksiin, klassisen laulun ja tanssin orgaanisen ilmaisun yhdistämiseen, pukujen tekemiseen, ylioppilasteatterin Junttaan ja pukkariin, kellariin ja metsiin, dragshow-tanssiryhmän perustamiseen, Kuumiin putkiin, konserttimaiseen näyttämöspektaakkeliin, haluun irrottautua näyttämöistä, muotinäytöksiin, pihoille ja kaduille, konserttisaleihin, kirkkoihin, gallerioihin ja klubeille, kuvataidetta-, muotiasuja-, musiikkia- ja tuoksuja yhdistäviin rituaalimaisiin ja transformatiivisiin esityksiin, muoti-, musiikki- ja tanssivideoihin, uuden ajan maalauksellisiin koreografioihin videoteoksissa, pienoisesityksien sarjoihin, yhä uusiin muutoksiin ja askel askeleelta kohti vapautta.