
Keväällä 2020 Meg Stuart kutsuttiin osaksi berliiniläisen Haus der Kulturen der Welt -taidekeskuksen projektia CC: World. Useat taiteilijat ja tutkijat osallistuivat henkilökohtaisella video- tai esseemuotoisella kirjeellä, vastaten senhetkiseen maailman tilaan. Stuart loi neljä videoteosta tutkien muuttuvaa suhdettamme aikaan, dialogissa ikonisen HKW-rakennuksen retrofuturistisen arkkitehtuurin kanssa.
Nämä neljä videoteosta – The Lobby, Intermission, Overtime ja The Clock – sijoittuvat tämän 1950-luvulla rakennetun modernistisen mestariteoksen eri osiin: rakennukseen, joka aavemaisesti autioitui COVID-19 pandemian aikana. Rakennuksen avarat huoneet, tyylitellyt sisätilat ja näyttävä katto muuntuvat näyttämöksi, jossa viisi kehoa kohtaa, vastustaa, irtaantuu, kurkottaa pilviin ja putoaa taaksepäin taivaisiin. Jokainen yksittäinen video luo ainutlaatuisen jäljen, kun Berliinin kaupunki leijuu horisontin reunalla.
Nämä videokirjeet ovat esillä Stoan aulassa läpi Liikkeellä marraskuussa -festivaalin 2022. Teokseen on vapaa pääsy ja ne ovat nähtävillä Stoan aukioloaikojen puitteissa.
The Lobby The Lobby (aula) sijoittuu HKW-rakennuksen aulaan. Viisi esiintyjää liikkuu sen tyylitellyissä, suurissa sisätiloissa, jotka tyypillisesti täyttyvät innokkaalla odotuksella ja nyt vain aavemaisella tyhjyydellä. Toisenlainen jännitys syntyy, loputtomiin venytetty odotus. Kehot flirttailevat seinien ja pylväiden vankkuuden, kulmien ja perspektiivien kanssa, jättäen jälkiä läsnä- ja poissaolostaan tähän läpikulkutilaan. Etsien yhteyttä, sitä löytämättä. Intermission Intermission (Väliaika) vie katsojan tuonpuoleiseen ympäristöön, joka muotoutuu rakennuksen näyttävästä katosta. Aaltoilevaa valkoista maisemaa vasten kehot kohtaavat, vastustavat ja irtaantuvat rosoisiksi paloiksi ja katkenneiksi viivoiksi. Tieteiskirjallisuuden, melodraaman ja myytin elementeillä leikkivä Intermission on fiktiivinen pohdinta siitä, mitä tuntemattoman odottaminen tarkoittaa. Berliinin kaupunki leijuu horisontin reunalla, lisäten purkautumisillaan olevan draaman tunnetta. Overtime David Lynchin elektropop-fantasian Good Day Today tahtiin sävelletty Overtime (Jatkoaika) liikkuu leikkisästi musiikkivideon ja matkakertomuksen välimaastossa. Näemme joukon ihmisiä hengailemassa ja sekoilemassa valkoisella lakeudella, joka on osittain taivaallinen leikkikenttä ja osittain joutomaa. Juuri ennen auringonlaskua, ns. kultaisen tunnin aikana kuvattu video vetää mukaansa toverillisella lämmöllä ja humoristisuudella, mutta jättää karvaan jälkimaun. Ovatko nämä ihmiset vapaita vai väärän ajan vankeja? Pelaavatko he pelejä vai etsivätkö he suojaa? The Clock The Clock (Kello) on pidennetty ajan ja menetyksen meditaatio, hidas pyyhkiytymä. Liikettä kehitetään pitkään, kunnes se saavuttaa hiljaisuuden ja elegisen laadun. Laajakulmakuvaus maalaa huiman näkymän rakennuksen kaarevasta katosta jatkuvasti muuttuvan pilvikatoksen alla. Viisi esiintyjää lähtee liikkeelle läpitunkevan äänen myötä. Kurkottaen pilviin, aivan kuin kaatuen taivaalle. Kurkottaen kohti kaikkia niitä, jotka ovat hälvenneet maailmastamme tänä vuonna, näkymättöminä, aivan kuin pudoten ajassa taaksepäin.
Meg Stuart
Meg Stuart syntyi New Orleansissa, Yhdysvalloissa. Hän opiskeli tanssia New Yorkin yliopistossa ja jatkoi opintojaan Movement Research -keskuksessa, jossa hän perehtyi release-tekniikoihin ja toimi aktiivisesti New Yorkin tanssikentällä. Stuart liikkuu työssään eri taiteenalojen rajapinnoilla, tanssista teatteriin ja kuvataiteeseen, jatkuvassa vuoropuhelussa eri alojen taiteilijoiden kanssa. Fiktion ja vaihtuvien kerronnan tasojen kautta hän tutkii tanssia parantavana voimana sekä mahdollisuutena muovata yhteiskuntarakennetta. Improvisaatio on tärkeä osa hänen taiteellista ja pedagogista praktiikkaansa. Meg Stuartin ja Damaged Goods -ryhmän teokset ovat kiertäneet paljon kansainvälisiä tanssi- ja teatteritapahtumia. Niitä on esitetty esimerkiksi osana Documenta X -taidenäyttelyä Kasselissa (1997), Manifesta7-biennalea Bolzanossa (2008) sekä PERFORMA09 -festivaalia New Yorkissa. Stuart on saanut lukuisia palkintoja teoksistaan sekä työstään, esimerkiksi Venetsian biennaalin Kultainen leijona -palkinnon vuonna 2018 elämäntyöstään tanssin parissa. Nykyään Stuart elää ja työskentelee Brysselissä sekä Berliinissä. Meg Stuartin teos VIOLET esitettiin vuoden 2013 Liikkeellä marraskuussa –festivaalin ohjelmistossa.
Paikka
Stoan aula, Turunlinnantie 1, 00900 Helsinki
Ajankohta
4.11.2022 11.00-19.305.11.2022 11.00-19.306.11.2022 12.00-17.307.11.2022 11.00-19.308.11.2022 11.00-18.309.11.2022 11.00-18.3010.11.2022 11.00-19.3011.11.2022 11.00-19.3012.11.2022 11.00-15.3013.11.2022 12.00-19.30
Videoteos alkaa uudelleen tasatunnein
Soup Talk 5.11. klo 12
Liput
Vapaa pääsy
The lobby
Ohjaus: Meg Stuart
Esiintyjät: Márcio Kerber Canabarro, Roger Sala Reyner, Isabela Fernandes Santana, Tiran Willemse & Sigal Zouk
Puvustus: Aino Laberenz
Musiikki: Hahn Rowe
Kuvaus ja leikkaus: Stephane Leonard
Tuotanto: Haus der Kulturen der Welt &Damaged Goods
Tilaus: Haus der Kulturen der Welt
Kesto: 7 min 36 sek
Intermission
Koreografia: Meg Stuart
Esiintyjät: Márcio Kerber Canabarro, Roger Sala Reyner, Isabela Fernandes Santana, Tiran Willemse & Sigal Zouk
Puvustus: Aino Laberenz
Musiikki: Stephane Leonard
Kuvaus: Stephane Leonard
Leikkaus: Stephane Leonard & Meg Stuart
Erityiskiitos: Mor Demer
Tilaus: Haus der Kulturen der Welt
Tuotanto: Haus der Kulturen der Welt & Damaged Goods
Kesto: 4 min 54 sek
Overtime
Ohjaus: Meg Stuart
Esiintyjät: Márcio Kerber Canabarro, Roger Sala Reyner, Isabela Fernandes Santana, Tiran Willemse & Sigal Zouk
Puvustus: Aino Laberenz
Musiikki: GOOD DAY TODAY (David Lynch)
Kivet: Julian Weber
Kuvaus ja leikkaus: Stephane Leonard
Tuotanto: Haus der Kulturen der Welt & Damaged Goods
Tilaus: Haus der Kulturen der Welt
Kesto: 5 min 40 sek
GOOD DAY TODAY
Levyttänyt: David Lynch
Sanoitus: David Lynch, Dean Hurley
Julkaisu: Bobkind Music Inc. (ASCAP)
Hallinointi: Universal / MCA Music Holland B.V. (BUMA), Downtown Music UK Ltd (PRS)
Sovitus: David Lynch & Dean Hurley, Assymetrical Studio, Hollywood
Tekijänoikeus 2011 Sunday Best Recordings
The Clock
Koreografia: Meg Stuart
Esiintyjät: Márcio Kerber Canabarro, Roger Sala Reyner, Isabela Fernandes Santana, Tiran Willemse & Sigal Zouk
Puvustus: Aino Laberenz
Musiikki: Hahn Rowe
Kuvaus: Stephane Leonard
Leikkaus: Stephane Leonard & Meg Stuart
Tuotantoassistentti: Douglas Weiss
Drone kuvaus: Marcus Winterbauer
Erityiskiitos: Paul Freeman & Isabelle Pauwelyn
Tuotanto: Haus der Kulturen der Welt & Damaged Goods
Tilaus: Haus der Kulturen der Welt
Kesto: 13 min 42 sek
Kuva: kuvakaappaus videolta
Vierailu toteutettu yhteistyössä: Stoa