Huomioita ohjelmistosta 2024
Liikkeellä marraskuussa ohjelma julki 12. syyskuuta

Kirjoittaessani huomioita tämän vuoden Liikkeellä marraskuussa -festivaalista, joka julkaistaan syyskuun alussa, huomaan palaavani ajatuksissani viime vuoden ohjelmistohuomioihin. Epämääräinen mutta silti selvästi aistittavissa oleva tunne “tanssimisesta tulivuoren päällä” maailman nykytilanteen edessä – maailman, joka on kriisissä. Tämä tunne oli vahvasti läsnä myös viime vuonna ohjelmistosta kirjoittaessani – ja on edelleen. *

Emme kuitenkaan voi julkaista samaa tekstiä vuodesta toiseen odottaen, että maailmanpolitiikka järkiintyy, syrjintä ja rasismi voitetaan, tasa-arvo saavutetaan yhteiskunnallisella tasolla ja toivoa luodaan niille lajeille, joiden kanssa jaamme tämän maapallon. Siksi yritän löytää uusia sanoja ohjelmistolle, josta olen erityisen innostunut. Ihailemilleni taiteilijoille, jotka tutkivat liikettä, kehonkieltä, kuvia, sanoja ja ääniä löytääkseen muodon kommunikoida siitä maailmasta, jossa elämme. Teoksille, jotka minulla on ilo esitellä teille tämän vuoden festivaaleilla.

Liikkeellä marraskuussa luo yhä edelleen paikan kokoontumiselle, esittävän taiteen kokemiselle, keskustelun ja naurun jakamiselle. Uskomme sosiaalisiin tiloihin, joissa taidetta voidaan kokea yhdessä – arvostamme taiteilijoiden ja katsojien välistä kohtaamista ja uskomme, että nämä tapaamiset, tilat ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan. Tämän vuoden ohjelmiston tavoitteena on avata mielikuvitustasi, tarkastella maailmaa eri näkökulmasta, kirjaimellisesti muuttaa perspektiiviä ja unelmoida mahdollisuuksista toisenlaiseen maailmaan.

Tulevan Liikkeellä marraskuussa -festivaalin kuratointi alkoi katsomalla useita esityksiä, jotka koostuvat kirjoitetusta ja puhutusta tekstistä, viittaavat romaaneihin ja sisältävät teatterillisia elementtejä omaleimaisen koreografisen kielensä rinnalla. Keskustellessani koreografien kanssa he kertoivat kokevansa, että näiden teosten tarinoita ei voi enää välittää pelkästään liikkeen avulla; puhutun tekstin mukanaolo on tullut olennaiseksi.

Nämä keskustelut johdattivat minut kysymyksestä “kuka tarinan kertoo” kysymykseen, “miten nämä tarinat tulisi kertoa näyttämöllä” tässä ajassa. Mitä taiteellisia työkaluja ja muotoja käytetään, jotta meidät voidaan vetää jokaisen taiteilijan luomaan universumiin? Työskennellessäni tämän vuoden ohjelmiston parissa kiinnostuin yhä enemmän, jotka luonnostaan käyttävät tekstiä ja kehoaan työkaluina tarinan syventämisessä ja sen välittämisessä.

Nämä kaksi kehityssuuntaa ja niiden koreografiset näkökulmat, niiden erilainen kieli, kiinnostivat minua riippumatta siitä, minkälaisia aiheita ne käsittelevät.

Tämän vuoden ohjelmisto nostaa esiin teoksia, joiden teemoja ovat uhattu keho, pelon välittyminen, vaarassa oleva keho, tukahdutettu keho ja katoava keho, myös suhteessa luonnon ”kehoon”. Ohjelmisto käsittelee myös ihmisen kehoa muutoksessa ja siirtymävaiheessa sekä tähän liittyvään olemassaoloon, vapauteen ja oikeuteen valita oma elämänpolkunsa ja tehdä päätöksiä omasta kehostaan. Lisäksi tarkastelemme koreografisen kielen leikkisää ja muutosvoimaista energiaa, tutkien eri lajien välisten rajojen hämärtymistä, rooleja ja toisten kehollisten muotojen omaksumista.

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, tänä vuonna voit kokea kansainvälisen ohjelmiston rinnalla Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä -osion, joka kulkee kymmenen päivän ajan festivaalin läpi.

Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä on sekä taiteellinen ohjelma että keskustelunavaus, joka käsittelee yhä monimutkaisemmaksi ja taidevihamielisemmäksi käyvää paikallista kulttuuripoliittista tilannetta. Resursseja ei ole riittävästi tutkimukseen, harjoituksiin, tuotantoon ja teosten esittämiseen, ei myöskään festivaalin kuratointiin. Silti on olemassa yliopisto, joka kouluttaa korkeatasoisesti tanssijoita ja koreografeja maailmaan, jossa heille näyttää olevan yhä vähemmän tilaa. Tämä herättää syvästi huolestuttavan kysymyksen: Miltä näyttäisi yhteiskunta, jossa eri taidemuotojen ja monimuotoisten taiteilijoiden kirjoa ei ole?

Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä -osiossa otamme mukaan paikallisen esittävän taiteen kentän taiteellisia ehdotuksia, jotka kohtasimme sattumalta. Esimerkkinä koreografit, jotka saivat rahoitusta tuotantoon mutta joilta puuttuivat esityspaikka, kehykset ja näkyvyys teostensa esittämiseen. Päätimme sisällyttää nämä ehdotukset tämän vuoden ohjelmistoon ja tutkia, mitä tapahtuu, kun eri resurssit kootaan yhteen ohjelmiston luomiseksi. Taiteilijoiden ja ryhmien, instituutioiden ja Liikkeellä marraskuussa -festivaalin voimien ja resurssien (viestintätyökalut, rahoituksen, tuotantotaidot, tilat, henkilökunnan, teknisen laitteiston, ajan, näkyvyyden jne.) kokoaminen ja yhdistäminen on vastaus ja poliittinen kannanotto.

Voimmeko yhdessä kuvitella toisenlaisen tulevaisuuden? Ehkä kuvittelemalla luomme sitä jo nyt?

Lämmöllä,
Kerstin Schroth & Liikkeellä marraskuussa -tiimi
24.7.2024

*(Voit lukea viime vuoden ohjelmistohuomiot täältä.)

Kuva: Kerstin Schroth