Luiz de Abreun O Samba do Crioulo Doido -teoksen oli tarkoitus aloittaa tämän vuoden festivaali. Vuonna 2004 festivaalin taiteellinen johtaja näki teoksen ensimmäistä kertaa ja uudelleen luotuna versiona vuoden 2020 alussa. Vuosien varrella teos ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan vaan tuntuu yhä valitettavan keskeiseltä. O Samba do Crioulo Doido -teoksessa Luiz de Abreu purkaa rodullistettuja identiteettejä tanssin keinoin. Radikaalissa sooloteoksessaan hän käyttää ainutlaatuista koreografista sanastoa, jolla hän uudelleen määrittelee kehollisen identiteetin kysymystä. de Abreun käyttämän kielen väkivaltaisuus muodostaa tärkeän lähestymistavan kysymyksiin dekolonisaatiosta, orjuuden perinnöstä ja nykyisistä vallan dynamiikoista. Alkuperäisen teoksen esitti sen tekijä Luiz de Abreu itse, nyt hänen tilallaan nähdään Calixto Neto. Erityisesti karnevaaliin liittyviä eksotismin ja erotismin väliin putoavia mustan kehon stereotypioita esittäessään, koreografi kääntää kliseen itseään vastaan pilkaten siten rasistista tietämättömyyttä. Esityksen voimalla de Abreu haluaa palauttaa objektivoidulle keholle siltä anastetun subjektiviteetin kaikkine siihen kuuluvine tunteineen, uskomuksineen ja ainutlaatuisuuksineen. Rajoja rikkovalla huumorilla varustettu teos on periksiantamaton kritiikki mustien alistettua asemaa kohtaan. Teoksessa tanssi toimii instrumenttina keholliselle vapautumiselle aseinaan miehisen alastomuuden ja kansallislipun epäsovelias käyttö. Teos on kuin huuto, joka palauttaa keholle sen subjektiuden.
Luiz de Abreu
Luiz de Abreu on esiintyjä-koreografi, joka syntyi Minas Geraisissa, Brasiliassa. Hän löysi tanssin 1960-luvulla afrobrasilialaisen umbanda-uskonnon rituaalien kautta. de Abreu valmistui Rio de Janeirossa sijaitsevasta Angle Vienna -tanssikoulusta ja hänellä on maisterintutkinto Uberlândian yliopistosta Brasilian Minas Geraisista. Hän on keskittynyt tutkimaan mustaan kehoon liitettyjä stereotypioita. Hänen tuotantoaan on esitetty niin Ranskassa, Saksassa, Portugaliassa, Kroatiassa, Kuubassa, Espanjassa kuin Brasiliassa, missä hän tällä hetkellä elää ja työskentelee.
Calixto Neto
Calixto Neto on brasilialainen tanssitaiteilija. Hän opiskeli teatteria Pernambucon liittovaltion yliopistossa, sekä tanssia Experimental Dance Group -ryhmän kanssa Recifessä Brasiliassa. Myöhemmin hän suoritti maisterin tutkinnon Montpellierin CCN-keskuksessa. Vuosien 2013 ja 2015 välillä hän loi oman soolonsa petites explosions sekä duon Pipoca yhteistyössä Bruno Freiren kanssa. Hän oli Lia Rodrigues -ryhmän jäsen vuosina 2007–2013 sekä on tanssinut muun muassa Mette Ingvartsenin, Anne Collodin ja Volmir Cordeiron teoksissa. Hän loi viimeisimmän soolonsa oh!rage vuonna 2018.
10.-11.11.2020
Suunnittelu, ohjaus, koreografia, lavastus, puvustus, tuotanto: Luiz de Abreu
Esiintyjä: Calixto Neto
Taiteellinen yhteistyö: Jackeline Elesbão, Pedro Ivo Santos, Fabrícia Martins
Valosuunnittelu: Luiz de Abreu, Alessandra Domingues
Hallinto: Emmanuel Gary
Äänimaisema: Luiz de Abreu, Teo Ponciano
Tuotantoassistentti: Michael Summers
Tuotanto: CND National Center for Dance. Uudisversio on tuotettu osaksi Panorama –festivaalin ohjelmistoa. (Alkuperäisversio on tuotettu osaksi Rumos Itaú Cultural -ohjelmistoa.)
Yhteistuotanto: Center chorégraphique national d’Orléans, Charleroi Danse, Teatro Municipal do Porto
Residenssit: Casa Charriot, Espaço Xisto Bahia, Casa Rosada.
Vierailua tukee: Ranskan instituutti Suomessa, Suomen Ranskan Instituutti & TelepART Mobility Support Platform.
Vierailun toteutus yhteistyössä: Stoa
Kuva: Marc Domage