Miten ihmisten tanssiminen vaikuttaa tilaan? Miten keho liikkuu tilassa? Miten muiden läsnäolijoiden tanssiminen vaikuttaa kehoon?

Isabel Lewis kutsuu ihmiset luomiinsa tilanteisiin, juhlatapahtumiin, jotka koostuvat esineistä, ihmisistä, kasveista, tansseista ja tuoksuista. Kävijät voivat vapaasti liikkua sisään ja ulos sosiaalisista tilanteista. Koreografinen tila herää henkiin osallistujien liikkeestä. Lewis on luonut erityisen dramaturgian, joka on viritetty vierailijoiden ja heidän energioidensa taajuudelle. Elävä tila ja tilanne muodostuu koreografiasta, musiikista, sanataiteesta ja tarinankerronnasta, ja se kutsuu keskustelemaan, ajattelemaan, tanssimaan, kuuntelemaan, tai vain olemaan. Occasions vie osallistujan pois etäännytetystä katsojaroolista teatterissa. Lewis on kiinnostunut esteettisistä tilanteista, jotka ulottuvat visuaalisuuden lisäksi koko aistirekisteriin. Osallistujat kohtaavat tuoksuja, jotka Lewis on kehittänyt yhdessä norjalaisen Sissel Tolaasin kanssa, ja heille tarjoillaan paikallisen kokin luomia makupaloja. Stoan aulassa tapahtuva Occasions toteutetaan yhteistyössä helsinkiläisten tanssijoiden kanssa.

Isabel Lewis

Isabel Lewis on berliiniläinen taiteilija, joka on syntynyt Santo Domingossa, Dominikaanisessa tasavallassa vuonna 1981 ja kasvanut saarella Lounais-Floridan rannikolla. Ennen muuttoa Berliiniin vuonna 2009 hän asui useita vuosia New Yorkissa, missä hän tanssi monien koreografien teoksissa ja esitti omia töitään The Kitchenissä, Dance Theater Workshopissa, Judson Churchissa, Dancespace Projectissa, PS 122:ssa ja Dia Foundationissa. Hän on opiskellut kirjallisuuskritiikkiä, tanssia ja filosofiaa, ja hänen työnsä muotoutuvat moneen, luentoesityksistä ja workshopeista juhliin sekä suurimuotoisiin taideprojekteihin. Hänen töitään on esitetty mm. Centre d’Art Contemporain Genèvessa, Kunsthalle Baselissa, Lontoon Friezessä, Liverpoolin biennaalissa, Lontoon nykytaiteen instituutissa (ICA), Tanz im August -festivaalilla Berlinissä, Göteborgin kansainvälisessä nykytaiteen biennaalissa, Palais de Tokyossa, Tate Modernissa ja Ming Contemporary Art Museumissa Shanghaissa. Teosten teemoina ovat olleet avoimen lähdekoodin teknologia ja tanssi-improvisaatio, sosiaaliset tanssit kulttuurisena tallennusjärjestelmänä, yhteisölliset luovat formaatit ja rap-musiikki kehollisena puheena.