Moni meistä tunnistaa Maurice Ravelin maailmankuulun Boleron musiikillisen teeman, kenties osaa sen hyräilläkin. Mutta harva tietää, että ennen kuin tästä tuli itsenäinen orkesteriteos, musiikki oli sävelletty balettia varten. Ida Rubinstein, Ballets Russes -balettiseurueen tähtitanssija ja muusa, tilasi sävellyksen Maurice Ravelilta ja koreografian Bronislava Nižinskalta – kuuluisan Vatslav Nižinskin sisarelta, balettiseurueen ensimmäiseltä ja ainoalta naiskoreografilta. Koreografi Dominique Brunin Un Bolero jäljittää koreografisen kirjoituksen rihmastoa ja herättää henkiin Nižinskan perintöä. Yhdessä François Chaignaudin kanssa Brun on asettanut Boleron vuoropuheluun niin flamencotanssin, hametanssin kuin Tatsumo Hijikatan Buton kanssa. Ilmaisuvoimainen tanssija pitkässä hameessa pyörii villisti, ylävartalo hitaasti liikkuen, kehollaan musiikin sotilaallista rytmiä ja auktoriteettia uhmaten, kahdeksantoista minuutin ajan. Bolero oli alkujaan yhteistyö Ravelin, Nižinskan sekä taidemaalari, libretisti ja lavastaja Alexandre Benoisin välillä. Nižinska ja Benois kehittivät teokseen toisenlaisen libreton kuin Ravel, joka halusi sijoittaa teoksen tehdasmiljööseen miestanssijoiden kera. Benois suostutteli Ravelin toisenlaiseen skenaarioon, jossa Bolero tapahtuu espanjalaistavernassa, lumoavan naistanssijan esityksenä. Musiikin salattu sensuaalisuus ilmeni pyörivässä hameessa, kuten flamencotanssijoillea, can can -tanssijoilla tai jopa Loïe Fullerin värikkäissä silkkikankaissa. Helsingissä teoksen musiikki esitetään nelikätisenä pianosovituksena, yhteistyössä Sibelius-Akatemian pianomusiikin osaston kanssa.

Dominique Brun

Koreografi, tanssija, opettaja ja labanotaation asiantuntija Dominique Brun on tanssinut 80-luvulta lähtien. Hänen intohimonaan on koreografisen perinnön elvyttäminen ja aktiivisen vuoropuhelun luominen historiallisten arkistojen ja nykyesiintyjien välille. Hän hyödyntää työssään Labanotaation lisäksi monenlaisia lähteitä, mm. valokuvia, filmejä, tekstejä, luonnoksia ja muistiinpanoja, jotka avaavat ymmärrystä edeltäneistä, usein jo unohdetuista, tanssiteoksista. Hän katsoo varhaisia teoksia tietoisesti nykyaikaisen katseen kautta ja pyrkii tuomaan niitä esille uusina tulkintoina, ei rekonstruktioina. Luovan työn ohella Dominique Brun toimii myös nykytanssin opettajana.

François Chaignaud

François Chaignaud on opiskellut tanssia kuusivuotiaasta lähtien. Hän valmistui tanssijaksi Pariisin konservatoriosta vuonna 2003 ja työskenteli sen jälkeen Boris Charmatzin, Emmanuelle Huynhin, Alain Buffardin ja Gilles Jobinin kanssa. Hän on luonut esityksiä mitä erilaisimpiin paikkoihin, yhdistäen tanssia ja laulua, inspiroituen 1900-luvun uranuurtajista (François Malkovsky, Isadora Duncan) aina nykyajan avantgardeen, hyödyntäen tekniikkaa ja symboleita klassisesta baletista katutanssiin.